Cocuk Okuma Aliskanligi
Kitap
okumamak kişinin ilerki yaşlarında hissedilir ölçüde eksikliğini hissedeceği bir
durum. Kitap okumak dünyaya, kültürlere, bilime, çağdaşlığa, modernliğe açılan
bir penceredir. Kitap okuma alışkanlığı edinemeyen insanın edebi uslüba sahip
olması, estetik algısının gelişmiş olması az rastlanır örneklerdir.
Kitap okumaya
çocuk yaşlarda başlanması gerekir, fakat boş vakti değerlendirme aracı değil
aksine bireyin kendini geliştirebileceği araçtır. 0, 3 yaş grubu için
hazırlanan çocuk kitapları ile başlayan kitaplarla olan yolculuk, çocuğun hayal
dünyasını geliştirir, empati yeteneği kazanmasını sağlar, sanatla tanışır, resme
merakı artar, gelecekte ilgiyle kitap okumaya devam eden birey olmasını sağlar.
Çocuk kitapları geleceğin toplumunu şekillendiren önemli unsurdur. Çocuk
kitaplarının kapağında yer alan resimlemeler, içeriğindeki renkli kahramanlar, kahramanların
davranışları, maceraları, sürükleyici anlatımı, hikayenin kurgusu ve sonunun
bağlandığı cümleler az ve iri puntolu yazılmış olması çocuğun kitaba olan
ilgisi artırır, hikayeyle özdeşleşir. Bundan dolayı anlatımların doğru olması
gerekir, resimlerle içerik bütünleşmelidir. Çocuk kitabında hikayede tutarlılık
olmalı, kahramanların tutumlarının çocuğun psikolojisini olumsuz yönde etkilemeyecek,
yanlış davranışlara sürüklenmesine engel olacak nitelikte olmalı. Doğayla
barışık, hayvan sevgisi, özgür ve eşitlikçi yaklaşımlar, çocuğun öncelikle
ailesinden, çevresinden sonra da çocuk kitaplarından edinmesini sağlar.
Çocuk
okuma alışkanlığını devam ettirdikçe kafasında sorgulama yapmaya başlar,
düşünme yetisine sahip olur. Zengin içerikli çocuk kitapları çocuklarla ilgili
araştırmalar yapmış, psikolojilerini iyi bilen, yazma yeteneği olan yazarlar
tarafından üretilmelidir. Kitabın ressamı ise çocuğun dikkatini çekecek
kalitede, ilgisini uyandıracak niteliklerde, çalışmalar yapmalıdır. Çocuk
gelişimini amaç edinen yazarlar, titiz, çocuğun günlük yaşamından yola çıkarak
yaşamsal gereksinimlerini karşılayan, çocuğun korkmayacağı, garip
karşılamayacağı anlatım diline sahip olmalıdır. Çocuk kitapları çocuğun yaşına
göre belirlenmeli, basitten karmaşıklığa giden bir yol izlenmelidir.
Yorumlar
Yorum Gönder